Ja tornem a ser aquí

Hola a tothom! Comencem un nou curs escolar (2009-2010) i tot l’equip de l’escola us donem la benvinguda!!!! Ja teníem ganes de veure-us!

I per fer-ho més personalitzat hem escrit al vestíbul cada nom de tots/es vosaltres, a veure si us trobeu!



Un dels objectius que ens plantegem en el cicle d’Educació Infantil es començar a aprendre a llegir i a escriure a partir del nom propi i els dels companys/es. La raó de fer-ho a partir del nom és perquè en aquestes edats els infants els hi interessa allò que fa relació amb ells mateixos.

Per això hem volgut començar el curs exhibint el seu nom per cridar-los l’atenció i perquè comencin a adonar-se que a través de les lletres s’hi amaguen missatges.

MARES

A la classe dels conills hem estat pensant amb les nostres mares. A partir del conte "La meva mama" hem parlat de com són, com les estimem, com ens cuiden i que és el que més ens agrada d'elles. També les hem dibuixat amb pintura i ara estem aprenent a escriure els seus noms. Hem començat amb lletres mòbils, però també practiquem a l'ordinador i ho escivim amb paper. Alguns ja ho fem molt bé i ens atrevim amb la llista dels noms de tota la família.

Qui s'ha tirat un pet?

Al parvulari és tradició que cada any ens visiti el Tió i entre tothom l’engreixem. Quan ha crescut moltíssim ens caga regalets. Aquest any, però a més a més, mentre anava engreixant-se es va tirar un pet i va cagar: un missatge i un paquet!

Quan s’ha de fer un aprenentatge significatiu és molt important tenir desig d’aprendre, curiositat, motivació, interès! Amb aquest tipus de situacions són les ideals perquè els infants se’n adonin de la gran importància de saber llegir (i implícitament també d’escriure) perquè ho veuen en un context real.

Només obrir la porta del parvulari tots els nens/es com que són tan observadors/es de seguida veien que el Tió havia deixat un missatge, així és que el misteri ja estava assegurat! Un cop tothom reunit els infants de P-5, els més grans del parvulari, van llegir el missatge i tothom els va escoltar, treballant així a part de la lectura, un augment de l’autoestima i el valor d’ajudar-se, ja que els altres grups encara no eren capaços. També estaven inclosos valors com: la confiança, el respecte i la cooperació.

Així doncs, tan sols amb un missatge aquesta activitat és plenament rica perquè impulsa el plantejament d’interrogants en el funcionament del codi escrit!

L'abecedari de joguines

Ja s’acostava el final de trimestre i també l’època on les joguines tenen un paper rellevant en la vida dels infants! Així és que: quina millor manera hi ha que aprendre les lletres a partir de les joguines?

Amb molta expectació el grup de P-5, dividit en dos grups, van visitar una botiga de joguines. Posteriorment a l’escola, entre tot el grup, es va fer un treball de reflexió i de representarció de tot el que havien aprés. Com que ja coneixien moltes lletres van fer un abecedari de joguines!

Pels infants va ser molt més fàcil atribuir un sentit a una lletra si la relacionaven amb una joguina!

A veure què trobem?

Al mes de novembre d’enguany, el grup de P-4, dividit en dos grups, per tractar millor la individualitat, van fer una sortida al supermercat per buscar lletres i números. Els infants només sortir al carrer no en paraven de trobar i a més a més també van veure senyals!

Va ser molt engrescador perquè tots els infants, aquells que en saben més i els que en saben menys, podien dir la seva i participar plenament de l’activitat. Els motivava moltíssim trobar lletres del seu nom o del seus companys/es a diferents rètols, objectes, aliments o productes de neteja. Veure les lletres en el context real és un dels millors ensenyaments/aprenentatges, perquè hi veuen la seva utilitat.

Un cop a l’escola es va reflexionar amb el recull de fotografies que s’havien fet de tot allò que havia cridat l’atenció i es van fer diferents murals per classificar la informació. També es van buscar en catàlegs productes de neteja i aliments per fer llistes i es va fer un supermercat a la classe amb material de rebuig portat de casa.

En general va ser una activitat molt gratificant tant pel grup com per la mestra perquè es va comprovar que amb interès l’ensenyament i l’aprenentatge és molt més profitós!

Què és l'aprenentatge significatiu?

L’aprenentatge significatiu consisteix en relacionar allò que ja se sap (coneixements previs) amb nous continguts. Per això cal que allò que s’aprèn es comprengui i que se li pugui atribuir un sentit.

D’aquesta manera aquest aprenentatge és molt diferent a l’aprenentatge repetitiu, on l’aprenentatge s’assoleix sense necessitat d’entendre els continguts a base de repeticions.

En l’aprenentatge significatiu els coneixements previs serveixen de fonament per entendre els nous coneixements. Quants més coneixements previs tingui l’alumne més fàcil serà atribuir-li sentit, perquè podrà fer més relacions.

Per finalitzar, l’aprenentatge significatiu pretén ser funcional i que es faci amb una memòria comprensiva.

El pirata "Mariano"

El grup de P-5 a principi d'aquest curs (08-09) vam treballar el cos humà, més concretament l’esquelet. Per tal de fer-ho amb un aprenentatge significatiu vam anar a conèixer el pirata “Mariano” a l’escola de Primària i així poder aprendre les parts de l’esquelet.

Va ser tota una aventura! A més a més, el pirata “Mariano” ens va regalar una part del seu tresor i ens vam fer uns collarets molt creatius!